fredag 4 november 2011

Fredag den 4.e nov... dag före röd lördag.

Efter en halvdags arbete och en eftermiddag i barnens tecken, så är det daga för "pappas" stund.

Tänkte ta mig en porter för och värma mig lite i höstrusket men hittade ingen kyld :(
Så det fick bli en Svart lager istället.



Sigtuna Black October (nr 11262) 5% (500ml) 23.90kr

Mörk färg, påminner mig om porter.
Stort luftigt skum.

Ganska mustig doft, av humle, malt, choklad.
Mycket bra balans i smaken, mjuk och söt med tydliga inslag av choklad och söt mörk malt.
Lite väl mycket kolsyra i ölen för min smak, vilket gör den lite "bubblig" och dessvärre lite vattnig.

Men helt klart en godkänd öl.

5 av 10p = Medelgod









Ingvar Eriksson 19.3 Dark Ale hembryggd 5,9% Väldigt begränsad upplaga.

Mörkbrun färg med luftigt ljusbrunt skum.

Första som slår mig är en rejält knäckig och karamellig doft, med viss fruktighet.
En mycket inbjudande och tydlig doft.

Smaken är mjuk och maltig, med inslag av viss knäck, och kola, en lite beska smyger sig på.
Känns ganska trevlig, stor och rund i munnen och ger en mjuk skön känsla. Med en söt maltig eftersmak som sitter kvar en bra stund i munnen, och hela vägen ner i gommen.

Känns genuin, och fanns den på Systembolaget skulle jag inte tveka att köpa den när jag blir sugen på en söt och välbalanserad mörk lager.


7p av 10 = God 
 


Glengoyne 17 Years (nr 80429) 43% 569kr

Detta är ett prov som jag fått från en arbetskamrat och som han pratat så gott om. Det ska bli mycket spännande att prova.


Doft: 22, Kraftfull doft, fruktig med tydlig vanilj. Apelsin? Citrus, viss malt.

Smak: 20, Fruktig smak söt, med lite krydda, pomerans och viss citrus.

E-Smak: 19, Lite krydda, lätt rökt, ektoner, fruktsötma, och lite citrus. Ganska lång, håller i sig en god stund.
Balans/Helhet: 20 En ganska lätt, fräsch och fruktig, en pigg whisky som blir något för kryddig i eftersmaken innan den går över till de mer söta tonerna.


Tot: 81p




//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar