fredag 2 december 2011

Blindprov igen !

Jag tänkte slå på stort ikväll och prova ytterligare ett blindprov från min chef.

Han hade haft besök av Skottar för några helger sen och tydligen lämnade de kvar något åt honom.

Ska bli ett skoj prov... för att få en indikation av vad Skottarna själv gillar.

Blindprov

Trevlig bärnstensfärgad sås.

Doft: 21, Betydlig rökig ton med torv, lite blöta stenar, blött kolnat trä, varm metall, tång.
Smak: 22,  Första som slår till är en tydlig rökig och massivt torvig smak av jord och lite metall, är förvånansvärt len i munnen och har en mycket fin balans tillsammans med lätt och fin kryddighet. Oväntat gott.
E-smak: 22, Värmande känsla och torven hänger i ordentligt, och lättare citrustoner försöker komma fram tillsammans med viss eklagringston. Lite kort men mjuk och trevlig.
Balans/Helhet: 23, Otroligt välbalanserad whisky blir inte aggressiv eller obekväm i något moment.Riktigt trevlig värmande "höstvirre" dock blir den lite enformig efter en stund saknar lite mer fruktighet i den.

Tot: 88p

Ett lite ovanligt inslag, en hårt rökig och torvig whisky som är så len och tillmötesgående hör inte till vanligheten. Är helt klar inne på Laphroaig. 18yo eller kanske tripple wood? Kan kanske ha fler år på nacken, och alkoholstyrkan tror jag landar på 40-45% någon stans och gör mig osäker på Laffe som brukar buteljera i 48%. Så jag kör på Bunnahabhain Toiteach! Bunnas nya rökare som ska vara "Islayrökt" men med deras övriga lenhet i.


Tar mig också ett prov som jag fått av min svåger. Det är en "privat buteljering" från Springbank som legat och mogna i 10år.

Springbank 10yo 54% Casknr: 619 Privat buteljering

D: 19, Enkel doft, svår fångad, lite malt, lätt vanilj, något rökt långt i bakgrunden.
S: 18, Maltig smak, kryddig, ektoner, lätt vanilj och kanske lite citrus ton?
E-S: 18, Ganska kort, krydda, lite torr, och den lite sträva Springbank tonen och smak av ek.
B/H: 18, Ganska medioker whisky. Bjuder inte direkt upp till dans varken i näsan eller gommen. saknar också komplexitet och blir lite enformig. Men funkar som bjud eller vardagswhisky. Med vatten kommer jästdoft fram och den blir påtagligt mer kryddig.

Tot: 73p

Imorgon blir det till att fira svärfar som fyllt 70 i veckan, kan säkert bli en och annan whisky då kan jag tänka!

Trevlig helg!

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar