fredag 16 december 2011

Innis & Gunn

Här kommer fler av Innis & Gunn´s öl som jag provat mig fram igenom åren.
Får bjuda på gamla godingar då jag dragit på mig en förkylning.
Dock verkar den vara på sluttampen så det kanske kan bli lite nytt gott imorgon :)

Så håll till goda med detta så länge.

Highland Cask 7,1% 71-dagar i Highlandwhisky fat.

Bra ale, med den tydliga sötman, av honung, och knäck.

Lagringstonerna är inte så tydliga som jag hade önskat, och den bjuder inte till så mycket i slutändan.

Men en helt ok ale med lite extra karaktär.
6p = Ganska God











Island Cask 7,2 99-dagar varav 52 i Islaywhisky fat.

Mycket god öl.

Den typiska Innis&Gunn sötman finns med, något nedtagen av lite mer maltighet, och fint balanserad rök. Tillsammans med lätt citrus smak.

Sjuk god!

9p = Extremt god!








Rum Cask 7,4% 107-dagar varav 30 i Romfat och 30 i Bourbonfat.

Trevlig!

Mycket söta toner, matchar ektonerna bra, får lite känsla av Islay cask ölen, dock med mer sötma i denna.

Lite lite humle karaktär kanske men helt klart en förstklassig öl.

7p = God






India Pale Ale 7,7% 55-dagar i ekfat.

Inget för mig, eklagringen gör sig inte bra på denna IPA.

Väldigt speciell smak, och blir för söt med för lite humle och matchar inte ektonerna.

Nej köp något annat istället. 3p = Dålig










Orginalet 6,6% 77-dagar i ekfat.

Väldigt söt Ale, mycket smak av honung, knäck, och fruktighet.

Rund och fin, med en mycket bra balans.

Blir lite för söt i slutändan för min smak.

6p = Ganska God







//Markus

1 kommentar:

  1. Tackar för dessa "smaknötter" Markus... och ser att det även finns en indisk lagring ifrån Innis & Gunn också. Kul och intressant!

    SvaraRadera