fredag 10 augusti 2012

Grillat badtunna och öl!

Jepp... augusti kan vara ganska trevligt det med.
Det kyler på kvällarna men är sköna varma dagar, vad passar då bättre än att dricka några goda öl, grilla och bada badtunna?

Här kommer kvällens öl.

Decadent Imperial IPA (nr 11643) 650ml 10% 83kr

Provade jag förra gången den kom till Sverige och var helt överrumplad. Sjukt god öl.
Snacka om at jag hade höga förväntningar på denna igen.

Bärnstensfärgad öl med stort klibbigt, mustigt skum.

Doften är karaktäristisk, massor av humle, och massor av sötma.
Söta frukter och kola, knäck som blandas med grape, passionsfrukt och aprikos.

Smaken är välavvägd och balanserad med stor kropp och en mustig maltbas, som bryts av med en bittrare och lätt kryddig ton av humle, bitter och grape.

Eftersmaken är lång och söt av malt, knäck och frukt, som sedan bryts av med bittrare humletoner som grape, citrus och lime.

Riktigt trevlig öl med hela 10% som knappt känns av utan den håller en så skön och välbalanserad smak och gör ölen fantastiskt stor och mustig med karaktär och bra humlebett.

Håller fortfarande sjukt bra klass.
9p av 10 = Extremt Bra!


Victory Hop Wallop (nr 88677) 355ml 8,5% 33.50kr

Lillebror till denna Horn Devil en fantastisk IPA som  jag tidigare provat håller sjukt bra klass. Storebror har mycket att leva upp till.

Guldig blank färg med stort skum.

Fräsch doft av kåda, mycket humle, grape och aprikos.

Bra smak med grapebitter och humle tillsammans med söt malt och lätt citrus.

Skön eftersmak, ganska lång med citrus och grape, kåda och tydlig humleton, tillsammans med lättare söt malt.

En riktigt skön dubbel IPA med karaktär och sting från humlen och skön mjukt balanserad malt.

8p av 10p = Mycket God.




Ale Smith IPA 650ml 7,25% 99kr

Provade denna för 3 år sedan och har väntat på att den ska komma tillbaka på systembolaget sedan dess.
Nu lyckades jag få tag i den igen och minnet av den är fortfarande en av de absolut bästa öl jag druckit. Hoppas den bevarar mitt minne :)

Bärnstensfärgad, med stort fast mustigt skum.

Kraftig doft med mjuk malt, stor sötma av aprikos och knäck.
Samtidigt som en lättare och fräschare ton av grape och citrus bryter av.'

Smaken är också kraftfull, men också skönt balanserad.
Lättare beska tillsammans med söta ljusa frukter och grape.

Eftersmaken är lång och söt, knäckig med ett härligt bett av humlebeska.

Söt öl med en härlig beska och bra balans.
Något robustare än tidigare och inte lika humlig som jag kommer ihåg den.
Men det är fortfarande en riktigt bra öl.

9p av 10p = Mycket God.

//Markus

3 kommentarer:

  1. Verkar varit en riktigt givande afton med goda öl och höga poäng! Fast med beskrivningar som "...härligt bett av humlebeska" så anar jag vartåt det barkar, hehe. Men Laffen däremot är ju definitivt med på topplistan! ;)

    SvaraRadera
  2. Hehe.. ja jag kanske kan tänka mig att de är för brutala om man inte gillar humle utav bara f*n.

    Jo Laffen är ok... Men långt ifrån lika bra som ölen :-)

    //Markus

    SvaraRadera
  3. Well, "lång ifrån" är väl kanske tveksamt, hehe men jag kan inte annat än rekommendera Laffes nya 10-åring, CS 2011 som är helt underbart bra...! http://www.freddeboos.se/2012/03/laphroaig-10-cs-2011/

    SvaraRadera