söndag 19 augusti 2012

Zeven och Christianshavn pale ale

Två helt olika öl provades under en kväll i sommar som jag inte recenserat här på bloggen ännu.
Men nu tänkte jag bjussa å dem.

Först ut är en välhumlad mörk saison

Zeven (nr 89537) 330ml 7% 24.70kr


 Ljusbrun grumlig färg med mustigt skum

Doften är syrlig med druvor, lite citrus och humle.

Smaken är ganska syrlig och lite sur men ändå fint balanserad och viss malt sötma.

Eftersmaken är betydande sur med en knäckigare och sötare malt tillsammans med lite bitter humle.

Säkert en spännande öl för de som gillar typen.
Men alldeles för syrlig och druvig för min smak.

4p av 10p = Ointressant. 



Sedan en "american style" pale ale från Amager

Amager Christianshavn Pale Ale (nr 89756) 500ml 5,5% 48.50kr

Guldfärgad öl med grumligt vitt stort klibbigt skum.

Doftar mycket citrus, och stor doft.
Ananas, grape och passionsfrukt finns med tillsammans med lätt malt.

Smaken är välbalanserad med lätt malt, tillsammans med en söt fruktighet och lite beska av grape och citrus.

Eftersmaken är mer bitter och humlebeskan kommer fram med lättare sötma.
En snygg och skön finish.

Skön öl med fin balans och trevlig humlebeska.

7p av 10p = God!


//Markus

4 kommentarer:

  1. Zeven = ljustbrun? Skulle nog snarare säga kolsvart, hehe Den verkar ändå inte ha varit nån större höjdare värd att jaga efter...

    Det skulle vara kul och intressant att kunna få se nån form av tabell/lista med alla poängen samlade över alla ölen (och whiskyn!) som du har smakat här ute på bloggen! (du har ju några dagars "ledighet" kvar, så det är bara att börja jobba, hehe) /Fredde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. hehe.. ja Fredde bilden gör den inte rättvis :)

    Jo jag vet men jag vet inte riktigt hur jag ska realisera listorna :/

    Ska försöka ta mig tid till det framöver ... hoppas jag.

    //Markus

    SvaraRadera
  3. Om du har listat alla sorterna i nån form av excel-tabell kan du ju alltid testa att "exportera till html" och sedan infoga (klistra in) koden... Finns även nått program, Live Writer som tydligen skall gå att använda för att skapa tabeller på Blogger-bloggar.

    SvaraRadera