tisdag 16 oktober 2012

Lite öl till VM-kval

Tänkte ta mig lite öl och kolla på VM-kval Tyskland-Sverige. Blir lite sen in till matchen efter ha plockat in ved... en si så där 30 min, och Sverige ligger under med 3-0!?!??!!??!

Trodde hela kvällen var förstörd, men försäkte åndå hålla ut, vilket jag gjorde rätt i!!

Bjuder här med recensioner på två öl, som avnjöts i andra halvlek som blev ett mirakel med kvittering till 4-4 :) håll till godo.



Jag började med en öl som kom i våras har jag för mig.

Slaapmutske Zomer (nr 1635) 330ml 4,5% 22,90kr

Blekgul klar färg med stort skum med små ettriga bubblor.

Doftar tydlig citrus, mycket citrus, lite lime och örter och ananas, värdigt fräsch.

Smaken är fräsch och lätt med tyngden på citruston, lätt beska.

Eftersmaken fortsätter i samma fräscha och syrliga citruston tillsammans med örter och lite lättare beska.

En riktigt fräsch öl med fin balans, vet inte varför jag inte köpte den tidigare? Den hade varit perfekt till gräsklippningen en varm sommardag.
Dock håller den inte i längden och blir inte speciellt rolig att dricka efter ett halvt glas.

6p av 10p = Ganska God



Apropå gräsklippning så är nästa öl en "riktigt" gräsklippar öl. I alla fall vad den utger sig att vara :)

The Lawn Mower Backyard Brew (nr 1407) 330ml 4,8% 10,90kr

Bärnstensfärgad öl med luftigt skum med stora bubblor som lägger sig ganska snabbt.

Tydligt maltig doft med fruktiga inslag och lättare humliga toner.

Maltig smak med fruktiga toner som aprikos och nektar tillsammans med knäck, och en viss beska.
Ganska fräsch och krispig.

Eftersmaken är ganska kort men ändå inte helt oäven.
En beska med humleton som hugger tag i en och grape blir ett tydligt inslag tillsammans med lätt citrus som brottas med den ganska domminerande söta malten.

En trevlig lager med något mer humle än "vanligt".
Men smaken lever långt ifrån upp till i min mening snygga burken, men det är en bra lager!

6p av 10p = Ganska God


//Markus

5 kommentarer:

  1. Nils Oskar Imperial Stout lagrad på Glenfarclasfat... Gissar att du kanske har smakat den? Har du nån poäng/omdöme? /Fredde

    SvaraRadera
  2. Nää Fredde det har jag faktiskt inte gjort. Menmen skulle gärna vilja.

    //Markus

    SvaraRadera
  3. Vet faktiskt inte om det kan vara denna som ligger på SB's best.sort - Nils Oscar Imperial Stout (nr 89473) 7,0% Den jag dök på på twitter såg ut så här: http://instagram.com/p/PpAjYRCX2J/

    SvaraRadera
  4. Nej jag tror inte det är det. Då den på SB är 7% och den på Bilden är 9%.

    Känns som om Glenfarclas Im Stout är någon specialare från dem?
    Har faktiskt inte hört talas om den tidigare. Men blev väldigt intresserad av den nu :)

    //Markus

    SvaraRadera
  5. Nej, såg också att den skillde på procenten så nu har jag frågat ägaren på twitter och det var tydligen ett "beställningsjobb" åt nått företag och har aldrig sålts på SB... Därmed inte sagt att den inte går att få tag på, men det kan bli lite svårt, hehe

    SvaraRadera