fredag 5 oktober 2012

Två blindprov från Torbjörn

Fick två blindprov av Torbjörn som han ville sätta mig på prov på.
Testade dem här om kvällen och helt enkelt var det inte, men karaktär hade de i alla fall.

1.a Provet

Mörkt bärnstensfärgad, rödaktig

D: 23, Tydlig mörk sherryton, knäckig, kola, bränt smör, med dadlar, apelsin, trä doppad i honung, härligt söt och mjuk med rostad ton och läder.

S: 22, Oj, len och mjuk smak, med örter, kola, knäck, russin, rostade nötter och honung.

E-S: 23, Lätt krydda som bryter in och ebbar ganska snabbt och lämnar plats åt söta fruktiga toner som dadlar, plommon, kakao, ektoner, lite bränt muscovadosocker och mörk malt och den är lång.

B/H: 24, Stor och välbalanserad whisky i flera lager av komplexitet. Desto mer man dricker och doftar desto mer smaker kommer fram.

Tot: 92p

Jag är inne på Strathisla 40yo, men jag har svårt att tänka mig att du ger mig ett sådant prov igen ;)
Så jag går på en annan sherrykaraktäristisk whisky som Glendronach 18yo Allardice.

2.a Provet

Mörkt guldfärgad

D: 21, Fruktig doft med lite örter, blommor, något stänk av anis och mynta på sluttampen.
Men där i mellan dommineras den av framförallt päron, vanilj, aprikos, honung och kanske något torvigt inslag?

S: 18, Distinkt kryddig med smak av päron, aprikos och fruktsötma, något torr.

E-S: 19, Kryddan nyanseras något med ektoner och fruktsötma tillsammans med lätt malt, lite torr smak och lätt torv.

B/H: 19, Kryddig och ganska rivig whisky, är i övrigt ganska fruktig.

Tot: 77p

Ojoj, svårt att gissa var det är, men det känns som någon whisky som legat på Borubonfat och kanske ? 10-12år, 40%.

Humm jag går på Strathisla 12yo.

Tack Torbjörn för proverna, det var roligt och spännande att prova dem
Nu vill jag gärna veta vad det är jag druckit.


//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar