fredag 7 december 2012

Ledaig 10yo 2001-2011 63,1% Från Krügers

Fredagkväll, och jag skulle egentligen ha varit iväg på julbord med jobbet.
Men barnvakten blev sjuk så jag får istället glädja mig med ett och annat whiskyprov.

Här kommer ett prov på en whisky jag köpte på chans från Herr Krüger som driver www.whiskyauction.com

Men han driver även ett eget buteljeringsföretag som har en hel del intressanta grejer.
Har tidigare köpte en fin sherrylagrad Glenlivet och en riktigt rökig Port Charlotte, och denna gången har turen kommit till Ledaig.

Ledaig 10yo 2001-2011 63,1% Schlob No.10 Thomas Krüger


D: 21, Fint rökig med en skön sherryton, lite knäck och apelsinskal. Söt malt, lite bränt socker, vanilj och smör och lite kryddor. Kommer med vatten fram lite kol och mer rökig ton, samt vanilj.

S: 18, Stark och eldig, chilihetta, med söta inslag av söt sherry, lite mörk frukt och knäck.

E-S: 21, Chilihettan ligger kvar men när den avtar kommer en nätt rökig ton fram tillsammans med lite knäckig ton, mandel och rökt malt. Sen kryper även lite bränt socker, apelsin och ektoner fram.

B/H: 20, Trevlig whisky med fin doft och lång och viss komplexitet i eftersmaken, dock blir den alldeles för kryddig och stark. Skulle kanske vilja ha lite mer rök även i smaken och inte bara i doften. Med vatten kommer mer rök fram och hettan lägger sig något och det blir en lite jämnare balans i den. +3p

Tot: 80p (Med vatten 83p)


Spontant så är nog denna den minst bra hittills men absolut inte dålig, jag tror jag får öva på att vattna den och hitta en fin balans där jag gillar den för styrka och komplexitet finns det i den.

//Markus

8 kommentarer:

  1. Inte helt lätt att hitta rätt antal droppar vatten på en så här pass alkoholstark wirre! (kan ju kräva några försök kanske innan man hittar rätt men det är ju å andra sidan också en smakupplevelse under resans gång)

    Har själv precis testat din sample av Glenfarclas 17. God, men lite klen i själva smakerna tyckte jag att den var.

    P.S Eftersöker gärna en "sökfunktion" här på din sida, Markus!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja det krävs nog några sittningar för att få till det med vattnet.

    Håller med dig om GF17yo den håller inte riktigt lika hög kvallit'e som de andra från dem.

    Jag vet Fredde... Vill oxå få till en sökfunktion... Vet dock inte riktigt hur man gör :-\

    SvaraRadera
  4. En del teman verkar inte ha sökfunktionen men detta kanske funkar? <a href="http://www.way2blogging.org/2011/05/add-simple-search-box-widget-to-blogger.html>Lägg till sökruta</a>

    Använder själv inte Blogger men antar att du lägger till en widget i inställningarna för att kunna få till en viss funktion på högersidan. (typ "installera , placera och aktivera widget")
    /Fredde

    SvaraRadera
  5. Hummm... Du får ta o hjälpa mig med det där någon dag Fredde.

    SvaraRadera
  6. Ja, det ska väl förhoppningsvis kunna gå att fixa till...

    Förresten, sett om Grythyttan-pengarna kommit in än?
    Är datum bestämt när ni får åka och fylla upp tunnan?

    SvaraRadera
  7. Jepp Fredde, pengarna är inne, och andelen bokad och betald :)
    Nej vet inte vilket datum fyllning sker :(
    Kan kolla med dem om du är intresserad att åka dit?
    Tror ingen från TPWC är det... eller har inte hört något iaf.

    SvaraRadera
  8. Ok! Va?? Får ni vara med vid fyllningen och det är ingen som är intresserad att vara med? Kolla upp det, för finns det plats över och om tiden passar så hänger jag gärna på och kikar... :) (antar att du och Mattias åker dit i alla fall, eller?)

    SvaraRadera