onsdag 2 januari 2013

Julöl och SWF Glenfarclas

Sådär ja!
Då var jul och nyår avklarade.
Blev självklart lite gott att dricka och även om det inte blivit något bloggande under denna tid så har det givetvis gjorts bedömningar på det jag fått i mig.

Här kommer lite av det som slinkt ner.


Falcon Tipp Tapp (nr 11349) 330ml 4,5% 12.90kr 

Mörk färg, klassisk julöl med stort luftigt skum.

Doften är örtig med inslag av knäck och mörk malt och en överraskande fruktig citrus.

Smaken är ganska jämn och inte så överraskande.
Lite julkryddor och mörk malt.

Eftersmaken håller jämna steg med smaken och malten domminerar men så har den ett trevligt friskt inslag av citrus.

En trevlig och glad överraskning från Falcon måste jag säga.
Den friska citrustonen gör hela ölen mer intressant och god.

6p av 10p = Ganska God


Celt Nadolig Rare (nr 11330) 500ml 5% 23.70kr


Guldfärgad med ganska stort luftig skum.

Doften är lite klen till en början, men det finns endel maltsötma, lättare humle, något fruktig, lite citrus och knäck.

Smaken ger desto mer ifrån sig trotts sin lite avslagna ton.
Mjuk och söt malt med örtiga inslag av kryddnejlika och ingefära.

Eftersmaken bjuder på mer ingefära och citrus och får fram en lättare bitter ton tillsammans med en viss maltsötma och lite fudge i bakgrunden.

En lite halvtråkig öl, dock inte dålig men ingen speciellt som sticker ut.

5p av 10p = Medel God



Glenfarclas Vintage 2000 Refill sherry butts 46% SWF buteljering #16


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_rqHUpDt6Bv-iCkRmSjP9YzYKjXtpfdl7FWIStsCKuC3Bbx5umVYjtmP5mT8keXDysmOYmgwalB0IxeFLrHhGPZBIe-OTDZyglYlISHq7vZ5x0-9v0_0qcgVG8hY5dJRXYLC3crURVR4/s1600/Clip__020+Oct_+13+15_21.jpgD: 23, Stor doft med viss fruktig sherry, lite druvig men mest doft av kola, fudge, honung och knäck, samt lite vanilj och örter.

S: 20, Söt smak med viss malt, lite vanilj, kola och fudge, tillsammans med eb ganska kryddig framtoning.

E-S: 20, Tydligt kryddig med örter till en början. Lugnar ner sig lite efter en stund och då kommer sötman tillbaka ned kola, vanilj och även inslag av lättare sherry, mjuk malt och citrus.

B/H: 21, En trevlig whisky som jag i och för sig förväntade mig mer sherrytoner av, den har även en doft som utlovar mer än smaken som blir lite kryddig och bitig. Han dock inte prova den med vatten.

Tot: 84p


Mer gött som provats kommer upp inom kort, och glöm inte bort att det var nyhetssläpp på Bolaget idag.
För listor vad som kommer kika in på Freddes blogg Whisky eller Öl

De jag har riktat in mig på är:
False Dimitry
Mikkeller Monks Elixir
Shepheard IPA
Skrimshander IPA

Samt att en Clynelish 1996 från Svenska Eldvatten ska beställas.

God fortsättning!

//Markus

4 kommentarer:

  1. Aj fasen, glömde skicka över listkopian med öl- och whiskynyheterna till dig denna månaden... Men tack ändå för sidlänkningen!

    Smakade också Falcons Tipp Tapp under julhelgen, dock ej utan att recensera den. God men inte jättefantastisk. (ungefär som din givna poäng)

    Ser också att SWF-whiskyn verkar hamna lite grann i underkant på de som vanligt högt ställda förväntningarna. (fan, vad kräsen man börjat bli! Det är illa... hehe)

    SvaraRadera
  2. Det är lugnt Fredde orkade inte blogga om nyheterna så det var tur du gjorde det :-)

    Ja GF SWF var inte så mycket sherry som jag förväntat mig men den var inte dålig.
    Ska ge mig på den igen nån dag o se om det händer någe mer med vatten.

    Och.. JA. man blir bara mer o mer kräsen... Men det är bra. Då får ju destillerierna lite press på sig o kan inte fuska med dåliga destilat o lagringar :-)

    SvaraRadera
  3. Hehe, ja det brukar vara mycket att stå i under juldagarna!

    Har ännu inte heller hunnit snacka med vår nästa SoW-bidragare om nått datum för nästa omgång, men ska försöka fixa det innan helgen. Hör av mig. Är Grythyttan-tunnan tappad och klar eller sker det nån gång nu under januari?

    Såg också att du nämnde nått om nån sample till mig i nått tidigare inlägg. Är det Mattias Mackmyra? (eller kanske annat hemligt blindprov?) Har också en sample till dig som jag tror du kommer gilla skarpt! (om du inte redan smakat den) :) (BenRiach Single Malt Pedro Ximenez Finish 15 kan jag avslöja var ett riktigt lyckat chansköp! "Matured In Sherry Wood 12"-klass!!)

    SvaraRadera
  4. Har inte hört något från Grythyttan, ska ta och maila dem och fråga.

    Jepp har ett sample till dig men inte fått iväg det ännu. Ska försöka få det i veckan.

    Åhh.. det låter spännande med BenRiachen :)

    SvaraRadera