fredag 8 februari 2013

BenRiach 15yo PX sherry wood finish 46%

Ytterligare ett whiskyprov denna vecka.
Denna gång är det ett intressant prov från min Whiskykollega Fredde som driver bloggen: Freddeböös
Kika gärna in på den och få lite sköna uppslag och recensioner på framförallt whisky men också öl och vin.

Här kommer min recension på provet.

BenRiach Single Malt Pedro Ximenez Finish 15 Years (nr 80404) 46% 579kr


http://www.thevineyard.co.uk/img/benriach-15-year-old-pedro-ximenez-sherry-finish-single-malt-whisky_10678_300.jpgD: 23, Tydligt sherryton, med rostade nötter och russin, men det finns också en ton av mörk choklad, romrussin, lätt örtig, och visst inslag av kola, mörka frukter, brynt apelsinskal och smör.

S: 21, Maltig smak, med sherry, söt, romrussin, knäck och rostade nötter, brända mandlar, lite örter och skirat smör

E-S: 21, Här kommer en lätt bitter ton av kakao, och russin ligger kvar, en viss ekton med lätt örtig nyans. På sluttampen kommer en söt torvig smak in tillsammans med mörka mosade frukter. Kanske något i kortaste laget.

B/H: 22, Mycket fin balans, den är verkligen jämn och fin genom hela whiskyn. Kanske lite större längd och komplexitet kunde gjort den bättre. Men det är fortfarande en riktigt bra wirre med tydliga sherrytoner trots "bara" finish.

Tot: 87p

Såg att jag har provat denna whisky en gång tidigare och då landade den på 84p.
Så antingen uppskattar jag den mer nu och hittar mer smak i den, eller så har det hänt något med whiskyn sen 2011 då jag provade den?

Stort tack Fredde för en riktigt skön whisky.
Kan absolut bli ett köp för mig på denna för det är ju ett riktigt bra pris på den med.

//Markus

2 kommentarer:

  1. Prismässigt så ligger denna riktigt bra till tycker jag för den "sherry"-mängd man får... :)

    Som sagt, skulle vara kul att få ställa den sida vid sida mot deras riktigt goda "BenRiach Matured In Sherry Wood 12" som ju är ännu billigare(!) á 459 kr!

    SvaraRadera
  2. Ja visst, det vore riktigt kul och ställa dem mot varandra.
    Får ju känslan rent spontant att 12-åringen har större sherrykaraktär.

    SvaraRadera