lördag 7 september 2013

Leif Blindprov #6

Då var det dags för det 6.e blindprovet i ordningen från min chef Leif.
Undrar vad han hittat på denna gång, återigen är det en av de flaskor som han köpte på sin skottlandsresa.

Leif Blindprov #6

http://gammanine.files.wordpress.com/2011/03/the-glencairn-crystal-whiskey-glass-box-of-6-1445-p.jpgD: 23, Härlig doft, med kraftig sherry karaktär, söta frukter, torkade druvor, lite dadlar och fikon tillsammans med lite knäckig ton och kanderat apelsinskal. Något blommig och örtig

S: 22, Relativt knäckig och söt smak som sedan övergår i lite brända toner, kaffe, kakao, stekt smör, samt mörka frukter som russin, dadlar.

E-S: 23, Lätt örtig med smak av knäck, lite smörkola och en lätt bitter ton av krossad kakao och lite kaffe, tillsammans med en smak av apelsinskal och malt. Tycker mig känna en lätt lätt rökt askig ton efter en stund.

B/H: 23,En riktigt bra balanserad whisky med härlig sherrykaraktär. Enda som saknar är lite komplexitet och kanske flera lager med smaker. Men den är riktigt fin. Bör inte vattnas, dör ganska fort.

Tot: 91p

Tack Leif för en riktigt god whisky.

Är inne på Glenfarclas 15yo, eller kanske Glendronach 12yo eller15yo. Tycker mig känna igen smaken och doften så väl.

Jag går på Glendronach 12yo!

//Markus

2 kommentarer:

  1. Och rätt svar var...? ;)

    SvaraRadera
  2. Oj.. Ja det hade jag glömt bort :)
    Det var en Aberlour 12yo Sherry Cask Matured.

    En riktigt bra Taxfree whisky om jag får säga det själv.

    SvaraRadera