onsdag 27 augusti 2014

Ardbeg Auriverdes 49,9%

Ardbeg är ju som känt inte blyga med sin marknadsföring, och lagom till fotbolls VM så släppte de sin Auriverdes efter att ha matat ut kampanjutskick på mail och hemsida.
Likt förbannat även om jag inte tänkt att köpa en flaska så är det något som lockar...

Fick i alla fall tag i ett prov för att testa denna i somras.

Ardbeg Auriverdes (nr 10203) 49,9% 849kr


D: 23, Rökig, aska, kolat trä, även inslag av mörka bär kanderad apelsin, rostade nötter, mandel. Här finns även en ton av sot och rökt kött, samt plommon och ett stänk tjära.

S: 21, Smaken är ganska rökig men inte överdriven utan håller en bra balans tillsammans med sot, tjära, kol, sälta, viss krydda och ektoner och mörka mosade bär, rostade mandlar och ljunghonung.

E-S: 22, Mer rökighet träder fram här, tillsammans med ektoner och torv, lite jord och lätt sälta blandas med rostade nötter, torkad frukt, anis och honung.

B/H: 22, Mycket bra doft men faller lite på smak, då den inte har samma komplexitet som i doften. men det är fortfarande en mycket trevlig whisky.

Tot:88p

Ja inte en av de bästa Ardbeg jag provat och känns lite som "en i mängden" Ardbeg. Men visst håller den bra kvalité och är klart värd att smaka... kanske till och med köpa.

//Markus

3 kommentarer:

  1. Skapliga poäng från ett "sherry-freak"!! :D Nu blev man ju bara ÄNNU mera sugen på att rycka folien... #dags_införa_fler_lediga_whiskydagar_i_veckan! Såg att det fortfarande går att nypa flaskor i ett flertal av SB's butiker runt om i landet...

    SvaraRadera
  2. Jajemen Fredde. Den smakar bra även för mig :)

    Ja det är inget att vänta på, riv folien. Jag har köpt mig en flaska fast jag egentligen inte tänkte det... men Ardbeg har "lurat" mig igen ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, marknadsföringsavdelningen hos Ardbeg skall ha en extra bonus som tack för hjälpen att kränga flaskor... Kan också avslöja att jag har en riktigt trevlig och kommande samples-lineup med lite yngre Ardbegs att testa och som det skall bli riktigt spännande att smaka av! :) (Eventuellt får Auriverdes'en hänga med där på ett hörn också)

    Sippa lugnt och ha en trevlig helg! ;)

    SvaraRadera