måndag 8 december 2014

Whiskykalender!

Så var det dags för årets whiskykalender.
Har kikat i många år att jag skulle köpa mig en men det har inte blivit av... men eftersom jag varit sjuk i typ 3 veckor, missat både SBWF, SWF whisky convention och ÖÖW så bestämde jag mig att jag skulle få trösta mig med lite whisky i alla fall.

Nu har jag i och för sig gått på pencilin fram till igår, så jag har några dagar att ta igen.
Så jag bjuder på 1.a 2.a och 3.e december whiskyproverna idag.

Glenfarclas 15 Years (nr 85587) 46% 559kr

http://www.kosherwineuk.com/images/15YO%20bottle%20shot%20with%20tube.jpgD: 22,  Sherry influerad fruktig doft med lite blommor och kakao, samt med nötig inslag, smörkola, vaniljfudge ljung och honung.

S: 22, Smaken är lätt söt med fruktigt inslag av mosade bär, men här finns även smöriga toner av kola och lite knäck, vanilj och honung.

E-S: 21, Blir först lite kryddig, mot chilihettan hållet för att sedan bjuda på lite torrare ektoner och inslag av rostade nötter och mörk kakao, och kaffe.

B/H: 22, Välbalanserad och trevlig whisky med viss komplexitet, håller fortfarande måttet enligt mig, kommer nog ihåg den som mer sherry och kola influerad och mindre kryddstark. Men den smakar fortfarande riktigt bra, och tål även att vattnas lite.

Tot: 87p



Glenfarclas 10yo 2003-2013 1st fill & refill sherry hogshead cask #2014+3134 50%

http://www.maltmadness.com/whisky/malt-maniacs/LG-GFAR1.gifD: 23, Djup sherrydoft med tydliga inslag av mosade mörka frukter, som fikon och dadlar, men även rostade toner som mörkt smält socker och knäck. Det kommer även fram blommiga inslag tillsammans med tunga lite blöta ektoner, garvat läder.

S: 22, Smaken är söt och mjuk med smaker av dadlar, mörka bär och övermoget äpple, här finns även inslag av blommor och rostade toner av mandlar och skirat smör och mörk knäck.

E-S: 23, Eftersmaken är mer komplex med flera lager, som börjar med lite kryddigt och örtigt inslag av svartpeppar och örter, för att sedan tas över av mer rostade och brända toner av nötter, kakao, en lätt kaffeton, avslutas med härlig söt lite kletig smak av smörig kolakaka med mörka söta frukter.

B/H: 22, En riktigt trevlig whisky med tung sherrykaraktär, och med en skön komplexitet som är lätt att tycka om. Finns mycket att smaka i denna whisky. Med vatten kommer en sötare kolaton fram samt en doft och smak av mer skirat smör och smält socker. +2p

Tot: 90p


Ardbeg Auriverdes 49,9%


http://whiskyinformative.files.wordpress.com/2014/04/aa-ardbeg.jpg
D: 23, Klassiska Ardbeg röken, fylld med aska, sot och lägereldskänsla. Här finns även inslag av lite gröna blad, svartvinbär och citrus, lite apelsin som blandas upp med torv, lite tjära och rökt kött.

S: 22, Smaken är väl rökig och sotig med inslag av tjärpastiller och mörka mosade bär. Men även med lite rostade mandlar och ljunghonung, finns även ett kryddigt inslag av kanel.

E-S: 22, Fortsätter med en bra portion rök i eftersmaken, något mer torvig och jordig och lite strävare än i smaken, här finns även lite sköna sträva ekoner med tillsammans med rostade nötter, mandlar, och även en smak av lakrits eller anis.

B/H: 22, Fortfarande en riktigt trevlig whisky från Ardbeg.Tycker den känns lite jämnare än sist jag provade den. En härligt rökig wirre som passar lika bra till jul som till grillen i sommar.

Tot: 89p

//Markus

2 kommentarer:

  1. Kan instämma med din åsikt att Auriverdes från Ardbeg fortfarande håller hög klass! :)

    Det blev ju inte heller nån AWC-box till jul att se fram emot heller men vi hoppas att kanske kunna presentera nått kul tidsfördriv framåt påsken... ;)

    SvaraRadera
  2. Ja absolut Fredde. Vi får satsa på en ny "Kyckling box"!
    Är gärna med om du behöver nån hjälp.

    SvaraRadera